OK! Ma stiti ca atunci cand ma roade ceva nu ma las pana nu am mai multe informatii din surse sigure.
Vopsirea de tip powder coating afecteaza sau nu jantele de aliaj?
In primul rand sa o tai din scurt cu jantele de magneziu, raspunsul este da. Si nu structura moleculara ci protejarea impotriva coroziunii. Pentru aceste jante mai rare se folosesc vopsiri in etape etc.
Pentru jantele din aliaj de aluminiu.
Am trimis mail la Enkei Europa si mi-au raspuns in 2 ore. Enkei este producatorul pentru majoritatea jantelor OEM Subaru, pentru cei ce nu stiu inca asta.
Raspunsul lor a fost scurt si ferm ca procesul afecteaza rezistenta jantei si ca nu recomanda asa ceva.
Bun. Nu eram multumit, am gasit forumuri de Porsche si Ferrari. Acolo intra si producatori europeni de jante celebre si scriu sau aduna feedback.
Raspunsul lor a fost ca 99% din echipele pe care le sponsorizeaza merg pe circuit cu jante vopsite cu pulbere. Apoi nu au vrut sa dezvaluie tot procesul dar au zis asa:
- important este controlul temperaturii si a timpului de expunere
- o temperatura de maxim 150 grade celsius nu afecteaza nici cel mai slab aliaj
- pentru schimbari structurale este nevoie de expunere de cel putin cateva ore la temperaturi de peste 150 grade
- da, odata depasita acea temperatura maxima poate incepe un proces de modificare al aliajului. Durata de expunere face diferenta dintre o modificare neglijabila de suprafata sau una in profunzime. Trebuie inteleasa diferenta dintre temperatura cuptorului si cea efectiva a aliajului
- racirea trebuie sa se faca la temperatura camerei si nu accelerata prin ventilatie
- aliajul devine mai moale daca nu se respecta valorile de mai jus? Nu! Din contra, devine mai dur. Dar duritatea poate insemna ca in conditii limita janta se poate fisura mai rapid decat a fost proiectata sa o faca initial
- vopsirea electrostatica este proasta pentru ca acopera eventualele fisuri? Nu! Crapa la fel ca vopseaua normala daca apar fisuri in janta
- o janta zgariata se repara mai greu? Da! Practic, pulberea este un fel de plastic, deci nu se pot face reparatii, iar inlaturarea eate mai greoaie
- rezista mai mult o astfel de vopsea? Da! Si se poate lustrui ca o vopsea normala
Deci avem aici cateva mituri distruse. M-am mirat ca au raspuns de la Enkei asa repede. Pozitia este ferma si din pricina garantiei si a renumelui, pentru ca nu pot controla conditiile de vopsire ale fiecarui individ. La nivelul lor procesele sunt stricte, clare, ajustate in timp real si testare facuta pe loturi.
Totusi, respectand pasii indicati si folosind pulbere ce reactioneaza la temperaturi mai mici (e mai scumpa) se poate apela la asa ceva. Marea problema este ca multi dau temperatura sus pentru a economisi timp si factura la curent.
Astept raspuns de la Subaru Europa.