(aproape) Totul despre frane...
Subaru club Romania

(aproape) Totul despre frane...

(aproape) Totul despre frane...
« on: March 24, 2011, 11:58:05 AM »
Inca un articol excelent realizat de Tom. Multumim mult ca ne impartasesti din experienta ta. Lectura placuta everyone!

Franare (introducere):

Primul lucru pe care trebuie sa il intelegem este ca franarea inseamna frecare, implicit si caldura. Astfel, frecarea rezultata dintre placuta si disc inseamna caldura depozitata in disc si caldura depozitata in etrier. Odata acumulata caldura in cele doua piese, incepe sa creasca si temperatura lichidului de frana. Astfel, pentru a avea frane in orice conditie si cat mai bune este recomandata curatarea etrierilor si discurilor odata la 1-2 ani de praf sau alte depuneri. In acest fel putem fi siguri ca discurile si etrierii se racesc cat de bine se poate. Alta solutie ar fi schimbarea lichidului de frana cu un lichid care are un punct de fierbere mai mare sau o solutie ieftina este sa incercam sa aducem aer rece din partea frontala a masini la discuri, ajutand astfel la reducerea temperaturii.
Odata rezolvata problema temperaturii putem sa ne gandim la niste furtunase cu insertii metalice. Acestea ajuta in conditii de presiune mare sau temperaturi mari pentru ca exteriorul metalic nu permite dilatarea furtunului de serie (din cauciuc) sub presiuni mari sau pierderea de proprietati ale materialului in timp.

Dupa rezolvarea problemelor de mai sus putem sa marim gradul de frecare pentru ca stim ca putem disipa destula caldura si simtim nevoia de mai multa forta de franare. Urmatorii pasi ne spun ce trebuie sa facem pentru o franare mai buna, apoi pentru o franare puternica si in final ajungem la frane de circuit.
   1.Cel mai simplu este sa se inceapa cu o placuta de frana cu grad de frecare mai mare. Placute noi se pot monta pe niste discuri vechi, dar niciodata nu este ok sa se monteze placute vechi pe discuri noi. Salvati-va banii si durerile de cap si daca schimbati discurile schimbati si placutele.
   2.Dupa problema placutelor putem sa ne gandim la discuri mai performante, cu un grad de frecare mai mare, perforate, striate sau flotante. Aici sincer depinde mai mult de gustul fiecaruia si de bugetul cu care se lucreaza. Majoritatea vor opta pentru un disc perforat sau striat (acestea sunt dezbatute putin mai jos). O varianta mai profi dar si mai scumpa este discul flotant care are cam toate beneficiile celor perforate si striate dar datorita sistemului de prindere al discului pe butuc acestea au o greutate mult mai redusa decat cele 2. Greutate mai mica = masa rotationala redusa = motorul depunde mai putin efort la invartirea transmisiei / temperaturi mai scazute in sistemul de franare.
   3.Ultimul pas in sistemul de franare este adoptarea unui kit de frane marit. Astfel adoptand un diametru mai mare suprafata de frecare este una mai mare deci forta de franare este mai mare. Aici, pe langa suprafata de franare, se iau in considerare de obicei discuri flotante, etrieri cu mai multe pistonase sau discuri racite cu apa, dar aia deja este tehnologie de WRC si e cam scumpa pentru muritorul de rand.


Rodaj frane:

Acum, ca stim destule despre frane, cel mai important pas este rodarea lor, pentru ca aici exista foarte multe informatii proaste si oamenii nu procedeaza corect intotdeauna.
   Modul corect este explicat si aici de un tehnician de la Ap Racing ( unul dintre cei mai mari producatori de frane performante de pe piata ), dar daca nu aveti rabdare practic procedeul de rodare corect al unor frane este incalzirea acestora din ce in ce mai mult, prin cateva franari de la 100km/h pana la 40km/h, dar niciodata in acest procedeu sa nu franati pana va opriti (chiar daca vedeti ca incepe sa iasa fum - e normal). Sistemul de franare odata ajuns la o temperatura buna de operare, acum este important sa mai franam de 4-5 ori de la 130km/h pana la 50km/h pentru ca placuta noua sa depuna din materialul ei pe discul de frana. Dupa aceste 4-5 franari este important sa nu va opriti, ci sa mergeti incet timp de 10-15 minute pentru a racii sistemul de franare. Smecheria acestui procedeu este ca in acel moment placuta si-a depus din materialul ei pe discul de frana si astfel veti avea o forta de franare mult mai buna cand veti apasa frana de acum inainte.    De obicei aceste depuneri pe disc dureaza maxim 5000km in functie de utilizare, deci este recomandat sa se repete procedeul la 5000km sau cand simtiti nevoia. Este foarte important ca atunci cand franele sunt calde si au o temperatura ridicata de frana sa nu ne oprim brusc sau sa ne oprim si sa lasam masina cu frana de mana trasa deoarece in acel moment pacutele pot ramane lipite de disc si asta strica cam tot procedeul incercat sau mai rau in cazul unui track day iti poate strica toata distractia.


Frane la track day:

Inainte de orice track day ar fi foarte important sa verificati urmatoarele:
1.   Placutele sa nu fie uzate peste 40%.
2.   Lichidul de frana sa nu fie mai vechi de 6 luni
3.   Discurile sa nu aiba uzura excesiva sau sa fie ovalizate

   In cazul in care undeva depasiti aceste valori eu v-as recomanda sa remediati problema neaparat inainte de track day deoarece motorul poate il spargi dar tot franele te opresc si daca ramai fara frane te va opri ceva dur si nu neaparat casant.
Majoritatea prefera, inclusiv eu, inainte de orice track day schimbarea placutelor cu unele noi si lichidul de frana cu unul nou.
   In timpul unui track day nu uitati ca este foarte important sa nu va opriti sau sa lasati masina in parcare dupa cateva ture cu frana de mana trasa deoarece asta va rezulta in placutele de frana lipite pe discuri. Mai mult, la un track day trebuie sa incercam sa nu ne aruncam in frane la fiecare viraj. Cateodata ai rezultate mai bune daca dozezi mai usor frana decat sa te arunci in frane la fiecare viraj. Astfel salvezi si franele, mentii si temperatura lor mai scazuta, deci iti pastrezi si o forta de franare mai echilibrata, si oferi destul timp franelor sa se raceasca intre viraje.


Discuri perforate vs striate:

   Care sunt mai bune depinde de fiecare dar scopul fiecarui disc e inteles diferit si perceput la fel. De exemplu cei de la Porsche sustin ca discurile perforate sunt mai bune si le prefera deoarece acestea au un raspuns mai rapid in conditii umede intrucat  perforatiile permit disiparea umiditatii acumulate intre disc si placuta mai repede, scazand astfel si temperatura franelor. Pe de alta parte, producatorul de frane Stoptech raspunde ca prefera discurile perforate deoarece acestea au mai putina masa rotationala, rezultand intr-un efort mai mic depus de motor la fiecare rotatie.
In alta ordine de idei, oamenii care alearga in diferite competitii prefera discurile striate deoarece si acestea reusesc sa disipe caldura, praf sau umiditate acumulate in disc dar in acelasi timp nefiind perforate au o rezistenta mai mare la presiune si in conditii termice foarte ridicate, minimalizand riscul de crapare a discurilor de frana.
« Last Edit: March 28, 2012, 14:28:13 PM by STI »

Foreste

  • *
  • 1937
  • Apă, paie și bătaie ...
    • Blogu' lu' Foreste
Răspuns: (aproape) Totul despre frane...
« Reply #1 on: April 03, 2013, 16:47:22 PM »
Forester 2.0 XT MY2017 - Black Betty (bam-ba-lam!)
Forester Diesel MY2011 - Foreste  |  Blogu' lu' Foreste

MihaiFlorescu

  • *
  • 14073
  • Life is too short to drive a boring car!
Răspuns: (aproape) Totul despre frane...
« Reply #2 on: April 03, 2013, 17:42:04 PM »
Asa cum un cauciuc are aderenta maxima dupa cateva sute de km indiferent ca este de strada sau semi-slick, asa sunt si franele, indiferent ca sunt de strada sau circuit.

celalalt

Răspuns: (aproape) Totul despre frane...
« Reply #3 on: April 03, 2013, 18:45:24 PM »
Pai si cauciucurile le fortezi sa fie aderente la prima purtare?Ii dai numai side ways ca sa la incingi?

STI

  • *
  • 2152
  • Uatzi
    • STIShop.ro
Răspuns: (aproape) Totul despre frane...
« Reply #4 on: April 03, 2013, 18:51:30 PM »
man la frane e vorba de materialul de pe placuta transmisi pe disc prin tehnica aia de rodaj care iti ofera extra edge la franare, la cauciucuri nu se aplica, oricum si niste cauciucuri ca sa ai aderenta maxima trebuiesc incalzite, dar la gume nu inseamna sa le fotezi stupid ca asta nu o sa rezulte decat in uzura prematura si supraincalzire si atunci mai rau ai facut, ca sa iti dai seama exact ce faci la gume trebuie sa monitorizezi presiunea in pneuri
Most sports require only one ball, motorsport requires two...

"STIShop.ro"

Make the forum great again!

MihaiFlorescu

  • *
  • 14073
  • Life is too short to drive a boring car!
Răspuns: (aproape) Totul despre frane...
« Reply #5 on: April 03, 2013, 18:57:12 PM »
Ma refeream doar la partea de "rodaj" cand am adus in discutie cauciucurile, nu si la tehnica de rodaj care difera, e adevarat. Ideea e ca trebuie facut ceva ca sa ajungi la eficienta aia maxima si in link-urile puse de Foreste scrie exact cum se poate.

Ba chiar in link-ul 3 scrie si cum trebuie facut rodajul in functie de fiecare placuta.

celalalt

Răspuns: (aproape) Totul despre frane...
« Reply #6 on: April 03, 2013, 19:00:39 PM »
Cam ce spui despre gume suprasolicitate incerc sa evidentiez eu despre frane.Mie imi pare un stres inutil pentru tot sistemul de franare acest rodaj.Si nu cred ca. va simti cineva diferenta de juma de secunda la.oprire daca face rodajul.Adica toti avem masini si totibpunem frana.Plus ca nicaieri nu am auzit de asa ceva.Toti mecanicosii care merita luati in seama au spus ca acest tip de rodaj e doar pt curse....unde e cazul.

STI

  • *
  • 2152
  • Uatzi
    • STIShop.ro
Răspuns: (aproape) Totul despre frane...
« Reply #7 on: April 03, 2013, 19:05:32 PM »
da ca rodaj nu se compara tehnica pt fiecare, pe de alta parte serbane eu mi-am facut aceasta tehnica la toate masinile inclusiv de strada si a fost ok mereu
Most sports require only one ball, motorsport requires two...

"STIShop.ro"

Make the forum great again!

concrion

Răspuns: (aproape) Totul despre frane...
« Reply #8 on: April 03, 2013, 19:18:02 PM »
Salut,
Referitor la subiectul aflat in discutie aici....suntem multi utilizatori de ds2500. Nu stiu daca ati dat atentie, dar in cutie, pe langa colantele cu reclama la ferodo este si un set de instructiuni referitor la rodajul franelor.....valabil doar pentru circuit. Asadar, faptul ca punem placute de frana racing pe masini, nu inseamna ca trebuie sa le si rodam ca in cazul folosirii lor la curse (mai ales ca in asfel de cazuri, asa cum se explica si in instructiuni, placutele nu tin mai mult de o cursa). Eu va spun ce am facut ultima oara: discuri noi DBA T3 spec, placute noi ds 2500.....am rodat cum scrie mai jos (franari succesive). Surpinzator am mers cu ele 15-17 000 km (asta nu datorita rodajului). Acum le-am schimbat si nu le-am facut nici un rodaj.....tin la fel de bine.
Seara buna.

Răspuns: (aproape) Totul despre frane...
« Reply #9 on: June 15, 2013, 11:11:41 AM »
m am trezit si eu pe aici - vazusem postul acesta la timpul lui dar tind sa fiu putin de acord cu Celalalt . aceste rodaje sunt mult orientate catre racing prea putin pt daily driving ....
Orice piese SH impreza wrx-STi + Forester
Contact dan23turcu@yahoo.co.uk

Răspuns: (aproape) Totul despre frane...
« Reply #10 on: June 25, 2013, 08:53:06 AM »
salutare! in minivacanta asta am tras o fuga pe transfagarasan, la coborarea de la balea am mers mai tare si la un moment dat am simtit miros de incins si m-am oprit, din etrieri (ambi de pe fata) imi iesea fum (arsura negru). ulterior am mers usor si am permis racirea rotilor...sa ma ingrijorez? este un comportament normal avand in vedere faptul ca eram pe coborare si afara erau la 30grade? Multumesc!

BOXER

  • *
  • 2352
  • +
Răspuns: (aproape) Totul despre frane...
« Reply #11 on: June 25, 2013, 09:14:05 AM »
Cred ca trebuie sa faci o vizita la service.
Saptamanile trecute am vazut doua cazuri similare (la alte marci), unul s-a rezolvat cu schimbarea unui piston uzat(corodat) si a unor garnituri, in cazul celalat s-a schimbat un rulment.
Am impresia ca 30grade C nu reprezinta o temperatura foarte mare pentru un sistem de franare functional.
La regimul de lucru la care ai supus sistemul de frare cred ca obtineai acelasi rezultat si in anotimpurile mai reci.

Late edit:
Daca iesea fum din ambii scad sansele sa fi avut vreo problema tehnica, pur si simplu nu au reusit discurile sa cedeze caldura proportional cu incalzirea din frecare.
Pe masina ai franele originale sau alt model ?
« Last Edit: June 25, 2013, 09:18:23 AM by Wrangel »
ex. Impreza 2.0D
Forester 2.0MT
ex. Forester 2.5XT


Subaru Da, Lego Nu.

celalalt

Răspuns: (aproape) Totul despre frane...
« Reply #12 on: June 25, 2013, 09:25:38 AM »
Subdimensionarea franelor face ca acestea sa nu reziste la un stres atat de mare pe un drum atat de virajat..Plus ca avand cutie automata,la tine franele sunt si mai solicitate.Singura problema care trebuie sa te ingrijoreze e ca nu prea este recomandat sa mergi in stilul asta cu ea.Sau cel putin nu la vale.Oricum la vale nu e recomandat.Inertia e foarte periculoasa.Totusi,e posibil ca placutele sa se fi copt si sa le scada puterea de franare.Daca nu e prea mare deranjul,schimba le.Ca sa stai tu linistit.

Răspuns: (aproape) Totul despre frane...
« Reply #13 on: June 25, 2013, 11:55:05 AM »
Cred ca trebuie sa faci o vizita la service.
Saptamanile trecute am vazut doua cazuri similare (la alte marci), unul s-a rezolvat cu schimbarea unui piston uzat(corodat) si a unor garnituri, in cazul celalat s-a schimbat un rulment.
Am impresia ca 30grade C nu reprezinta o temperatura foarte mare pentru un sistem de franare functional.
La regimul de lucru la care ai supus sistemul de frare cred ca obtineai acelasi rezultat si in anotimpurile mai reci.

Late edit:
Daca iesea fum din ambii scad sansele sa fi avut vreo problema tehnica, pur si simplu nu au reusit discurile sa cedeze caldura proportional cu incalzirea din frecare.
Pe masina ai franele originale sau alt model ?
Salutare si multumesc de sugestii, pe masina am sistemul de franare original cu discuri si placute relativ noi (ATE+Ferodo)

Răspuns: (aproape) Totul despre frane...
« Reply #14 on: June 25, 2013, 11:56:52 AM »
Subdimensionarea franelor face ca acestea sa nu reziste la un stres atat de mare pe un drum atat de virajat..Plus ca avand cutie automata,la tine franele sunt si mai solicitate.Singura problema care trebuie sa te ingrijoreze e ca nu prea este recomandat sa mergi in stilul asta cu ea.Sau cel putin nu la vale.Oricum la vale nu e recomandat.Inertia e foarte periculoasa.Totusi,e posibil ca placutele sa se fi copt si sa le scada puterea de franare.Daca nu e prea mare deranjul,schimba le.Ca sa stai tu linistit.
si eu m-am gandit la partea cu AT, o sa incerc sa nu mai fortez masina pe coborare, oricum transfagarasanul este un traseu extrem in opinia mea...acum ma gandeam sa nu mi se fi slabit furtunele de frana si sa ma trezec ca cedeaza...ai idee daca un furtun cedeaza ce riscuri sunt?

celalalt

Răspuns: (aproape) Totul despre frane...
« Reply #15 on: June 25, 2013, 12:24:48 PM »
Ramai fara frane?Si nu e prea frumos...

malakay

  • *
  • 4765
  • IMPREZA GC8
    • www.proalex.ro
Răspuns: (aproape) Totul despre frane...
« Reply #16 on: June 25, 2013, 12:57:11 PM »
daca doamne fereste se rupe un furtunas nu mai ai frana DELOC ... rezultatul ...
Straights are for fast cars, corners are for fast drivers. - Colin McRae

BOXER

  • *
  • 2352
  • +
Răspuns: (aproape) Totul despre frane...
« Reply #17 on: June 25, 2013, 13:56:42 PM »
Eu am uitat ca si tu ai AT. In ce treapta ai coborat, ai folosit frana de motor sau te-ai  bazat pe cea de serviciu ?
ex. Impreza 2.0D
Forester 2.0MT
ex. Forester 2.5XT


Subaru Da, Lego Nu.

Răspuns: (aproape) Totul despre frane...
« Reply #18 on: June 25, 2013, 17:49:28 PM »
Acceleratie si frana...am mers pe drive o portiune si o alta cu 2 si 3 destul de in forta...

rzw75

  • *
  • 1669
  • ex
Răspuns: (aproape) Totul despre frane...
« Reply #19 on: June 25, 2013, 18:03:52 PM »
daca doamne fereste se rupe un furtunas nu mai ai frana DELOC ... rezultatul ...

cum sa nu mai ai frane deloc daca se rupe un furtunas? ai frane pe celalalt circuit... ca d'aia sunt circuite diferite...nu?
ex Impreza '05 Wagon 2,5 RS
ex Forester 2,5 XT
ex Outback 2,5
ex Impreza 2,5 WRX

:) Speed Triple 1050 R