Eu am avut ambele variante aute de tine in vedere (ma rog, mai multe si combinate):
- Forester SH - diesel, manual, 2008;
- XV diesel, manual, 2016;
Astea doua sunt modele similare celor doua indicate de tine.
Acum am o Impreza 2.0 benzina CVT (practic identica cu XV-ul portocaliu, doar ca e mai joasa cu cca. 5-6 cm) si un XV 2.0 benzina CVT (dar asta-i modelul nou, deci mai putin relevant in discutia de fata).
Incerc sa fac o comparatie cat mai obiectiva intre Foresterul SH si XV-ul de mai sus:
- Foresterul este mai spatios - mai ales la locurile din spate si la portbagaj diferenta e sesizabila;
In plus, Foresterul se va descurca ceva mai bine in off-road (ma rog, atat cat se poate face cu genul asta de masini) datorita unghiurilor mai bune dar, mai ales, reductorului Hi/Low.
Probabil ca Foresterul va fi mai usor si mai ieftin de intretinut overall.
- XV-ul e mai compact, mai agil si cu materiale mai bune la interior (ma rog, mai bune dpdv al feelingului). Ciudat e ca mie mi s-au parut mai confortabile scaunele de la XV decat cele de la Forester. Era si mai bine antifonat (nu stiu insa cum e Foresterul SH facelift - al meu a fost din prima generatie). Si sistemul de climatizare este mai eficient si mai silentios decat la Forester.
Acum, sa zic de combinatia 2.0 benzina si CVT - dupa cum am spus, am combinatia asta pe Impreza 2016.
In primul rand, da, consuma mai putin decat motorizarea similara cu cutie manuala (scot frecvent la drum intins consum de 6 l/100 km), Asta datorita cutiei CVT care permite masinii sa ruleze la viteza constanta cu turatii foarte reduse.
Multa lume, dupa un drive-test, se plange de dinamica masinii cu CVT. Masina nu-i lenta insa senzatiile sunt diferite de cele cu care esti obisnuit la o cutie manuala (sau chiar automata clasica) - cand calci acceleratia la podea, turatia sare la 5-6000 rpm si sta acolo, toata munca fiind facuta de cutie. Lipseste senzatia cu care esti obisnuit - accelerezi, turatia creste / schimbi treapta de viteza - si accelerazi in continuare - turatia iar creste ... si tot asa.
Dupa ce te obisnuiesti cu asta, e totul OK. La modelul nou au programat cutia ca la acceleratie puternica sa simuleze schimbarea treptelor de viteza si senzatia a mult mai apropiata de cea uzuala.
Si in afara asfaltului CVT-ul poate fi util deoarece neavand trepte de viteza fizice, nu o sa ai niciodata senzatia ca esti ”intre trepte” - tr. I e prea mult / tr. II e prea putin.
Daca faci majoritatea drumurilor in oras, chiar o sa-ti placa combinatia benzina aspirat + CVT. Asta-i si unul dintre motivele pentru care am si dat la buy-back XV-ul ”vechi” pe cel nou.
E muuuult mai placut si confortabil de condus in aglomeratie.
Trebuie insa sa ai in vedere faptul ca un schimb de ulei la CVT e mult mai scump decat unul la o cutie manuala.
Am scris cam mult fara sa-ti dau un sfat concret !
Pur si simplu, mi-e greu ! Mi-au placut foarte mult atat Foresterul cat si XV-ul. Totul depinde de nevoile tale reale.
Daca nu ai nevoie de spatiul suplimentar din Forester si de capabilitatile superioare in off-road, iar majoritatea drumurilor le faci prin oras - atunci XV-ul e perfect pentru tine !
Daca spatiul, performantele off-road si costurile de intretinere sunt primordiale - mergi pe Forester !
PS: Nu ai spus din ce zona esti - ca mai e si aspectul legat de service.
PPS: Daca XV-ul consuma ulei, in mod cert si Foresterul o face ca doar au acelasi motor !
Dar eu unul nu am avut probleme cu asta la niciuna dintre masini.