Vad ca nu prea mai este activitate pe acest subiect, dar am patit si eu acelasi lucru, am ramas cu Forester Diesel 2.0 XS achizitionat de nou in noiembrie 2011 in zapada.
Am rugat pe cineva sa urce la volan ca sa pot observa ce se intampla. Doua roti in diagonala patinau si celelalte doua nu se miscau. Am fost intrebat daca nu cumva am ramas suspendat. Nu, nu am ramas, insa chiar si in aceasta situatie ar fi trebuit sa vad ca rotile care patineaza sunt franate, pentru transferul puterii la rotile care au aderenta.
Acest lucru ramanea neschimbat indiferent cat de tare se tura motorul. Oricum, pentru a bloca diferentialul central este nevoie de un anumit nivel de turatie, fiind cu visco-cuplaj. Insa diferentialele fata/spate, fiind deschise nu se blocheaza.
Solutii tehnice pentru diferentialul spate exista:
1. Mecanic - LSD
2. Electronic - VDC
Pentru diferentialul fata, numai masinile off-road au o solutie de blocare (Jeep Wrangler, Toyota Hillux, Mercedes G)
Masina este echipata cu VDC, care ar fi trebuit sa franeze roata care nu mai are aderenta. Dupa cum spuneam acest lucru nu se intampla.
Am intrebat inclusiv la SMT, gandindu-ma ca am gresit ceva. De la ei am dedus urmatoarele:
1. S-a introdus sistemul VDC in locul celui mecanic (LSD) pentru ca nu au obtinut punctaj bun la testele Euro NCAP. Au fost pur si simplu depunctati pentru faptul ca nu aveau sistem electronic de control al stabilitatii. La alti producatori se cheama ESP, spre exemplu
2. Odata introdus VDC-ul nu mai avea rost mentinerea inca unui sistem in acelasi scop.
3. VDC-ul lucreaza prin franarea rotilor care pierd aderenta si diminueaza si puterea motorului in aceasta situatie. De aici recomandarea de a nu se folosi VDC-ul in momente mai dificile, cand ai nevoie de putere mare la roti, pentru ca oricum franarea selectiva ar trebui sa se intample.
4. Raspunsul lor a fost ca e imposibil, pentru ca ar fi trebuit, asa cum spuneam, chiar daca as fi ramas suspendat, sa observ ca rotile care patineaza sunt oprite cate putin
5. Am solicitat verificarea VDC-ului, pentru ca eu cred ca nu functioneaza, dar mi s-a raspuns ca atata vreme cat calculatorul de bord nu a inregistrat nicio eroarea, cu siguranta el functioneaza.
Am mai cautat pe net, se pare ca asta e o problema a celor de la Subaru, cu modelele Forester, anume "diagonal test" sau "cross axle" In comparatie, un Freelander (din aceiasi clasa deci) nu are absolut nicio problema, sunt videoclipuri facute in Romania, deci se pot verifica, care arata clar cum doua roti in diagonala patineaza, iar dupa un anumit prag de turatii (2000) masina trecea mai departe.
A gasit cineva o solutie, a mai patit cineva asta ? As dori macar sa stiu care sunt limitele masinii sau cum se foloseste corect VDC-ul ?