Subaru club Romania
Tehnic => Tehnică auto generală. Întrebări și răspunsuri. => Specific Subaru => Topic started by: MihaiFlorescu on December 07, 2016, 12:16:35 PM
-
Preluat de pe un site oficial Subaru si interpretat/tradus de mine.
X-Mode insumeaza experienta acumulata de Subaru in dezvoltare tehnologiilor SI-Drive si a diffului central controlat electronic (e-LSD), precum si dorinta de a oferi o calatorie linistita. Functioneaza la mersul cu fata si spatele, dar dezactiveaza sistemul Eye-Sight si Adaptive Cruise Control.
Sistemul se poate activa la viteze de pana la 20km/h si se dezactiveaza automat cand se depaseste viteza de 40km/h.
X-Mode actioneaza in 5 feluri diferit fata de modul normal de condus:
(https://s19.postimg.org/gby3qy8xf/f9a567c19d587b45c971d9345c6ee737x.jpg)
1. Acceleratia
Cand X-Mode este activat, clapeta de acceleratie este deschisa mai incet cand se apasa pedala initial. Daca pedala este apasata mai mult, motorul livreaza imediat un cuplu mai mare. Setarea permite ca initial cuplul sa fie livrat gradual, apoi sa revina puternic.
2. Transmisia
X-Mode tine transmisia intr-o "treapta" inferioara pentru a putea livra mai mult cuplu la viteza mica. Reductia este chiar mai mare decat in modul Manual sau Low.
3. Control AWD
Diff-ul central este controlat electronic pentru o distributie egala fata/spate. Se aplica 25% mai multa forta de cuplare.
4. VDC
VDC-ul trece intr-un mod special numit "Enhanced LSD Control". Daca o roata incepe sa se invarta in gol, este aplicata frana pe acea roata. In comparatie cu modul de rulare normal, frana este aplicata mult mai devreme pentru a permite o functionare mai buna a diferentialelor cu alunecare limitata.
5. Asistenta la coborare
Sub 20km/h si cu acceleratia libera sistemul este in standby.
Sub 20km/h si 10% acceleratie, masina franeaza singura, stopurile se aprind ca si cand pedala ar fi apasata. Soferul se poate concentra pe manevrarea volanului.
Daca viteza este mai mare de 20km/h si acceleratia este libera sistemul se dezactiveaza.
Dupa oprirea manuala a functiei, indicatorul din bord va disparea odata atinsa viteza de 30km/h.
Functia se dezactiveaza daca a operat o durata mare de timp si temperatura franelor este ridicata.
Generatiile anterioare de VDC aveau la baza viteza individuala a fiecarei roti. Noul sistem "Enhanced LSD Control" ia in calcul 3 factori:
1. Pozitia volanului
2. Rotatia in jurul centrului de greutate (sper ca am tradus corect "yaw rate")
3. Pozitia pedalei de acceleratie
-
Mie mi se pare ca asistenta la coborare functioneaza altfel.
Eu stabilesac din acceleratie viteza pe care vreau sa o am cand cobor, iar sistemul franeaza cand masina depaseste viteza stabilita de mine. Pot sa cobor cu 10km/h o panta abrupta si sistemul sa franeze. Am coborat si cu 30km/h o panta mai putin abrupta, franarea incepand atunci cand viteza a crescut.
-
Am corectat. Este o intreaga folosofie acolo. Am gasit un manual de Forester 2015. x-mode se dezactiveaza la o anumita viteza. Asistenta la coborare este in standby la anumite viteze si se dezactiveaza la alte viteze.
-
Interesant, este prima definitie a xmode ului pe care o vad. O sa mai testez sa vad cum se comporta intre 15-30 km/h. Pana acum am folosit optiunea pe pante abrupte, cu noroi si fara, dar la viteza f mica. Incet ca un melc dar foarte bine sa comportat. Fara probleme, la fel si pe zapada.
-
Apropos de diferentiale, de care tip sunt montate pe Forester? Sau cel putin pe SJ. Fata, spate, central ?
-
Fata=open
Spate=open
Central =e-lsd
Posibil pe Xt spatele să fie LSD, știu că e si dotare cu torque vectoring
@ laddu -Cred că a ta are, nu sunt sigur...
-
Pe spate parca au inceput sa puna de prin 2010 LSD la mai multe modele de Forester si XV, unde pana atunci era pastrat pentru Outback si variantele XT. Dar nu va ganditi la ceva mega extra. Este ce am si eu, un LSD care ajuta in cazul in care o roata se invarte in gol, nu este LSD de curse.
Asa ca la prima curba pe sosea, nu va dati zmei ca aveti LSD pe spate si nu stiu cum ia curba ca McRae, ca nu e chiar asa. Aviz racerilor.
-
Adevarul e ca m-am intrebat la ce ajuta un cuplaj atat de slab, care e rostul lui, de ce s-au mai obosit sa-l puna?
-
Zapada, noroi, nisip, gheata, acvaplanare etc.
Poti sa ii simti efectul la gurile de canal mai joase decat asfaltul. Imediat ce roata respectiva da in gol vei simti cum cealalta impinge mai tare. Eu asa simteam pe la liceul Sincai urcand panta respectiva. E un capac foarte alunecos pe acolo, combinat cu inclinatia drumului si acceleratia mai tare, ajungi in acele conditii cand chiar cupleaza.
-
Am putea face vreun test controlat in care sa vedem cum functioneaza?
-
ar trebui un stand cu 4 role-pt fiecare roata, si care se si pot "acoperi" la nevoie, pentru aderenta.
-
https://youtu.be/cW3zwUBMGF8
-
Am verificat si eu mai bine Xmode ul si imi vine sa mi dau doua palme de rusine ca nu l am folosit mai mult pana acum.
Constatarile sunt simple, intre 0-20 la ora tendinta este sa si mentina viteza, in curbe daca ai prins un pic de viteza, iar se activeaza un reductor de viteza, la 40 pe ora se decupleaza automat. M am simtit fantastic pe zapada cu x mode ul pornit. Nici vorba de derapaje sau lipsa de torque. Greseala mea a fost ca nu am inteles exact care este rolul si cum se foloseste functia in sine.
-
Cred ca ii putem spune deja X-Mode generatia a II-a
-