Recunosc c-am ras dimineata cand am vazut postarea. Gen asteptam cu interes, da' ne manifestam tacit
Ok, ieri m-am trezit cu un chef de treaba monstru. Puteam sa merg sa casc gura pe vreo speciala din Raliul Brasovului, ori sa las masina functionala pentru Paste, ori sa dorm. Din cauza asta mi-am cam bagat piciorutele delicate in poze. Deci n-am. Ulterior, tot ieri, lucrurile au luat o intorsatura aproximativ tragica, deci clar n-am facut poze. Astazi insa, bucuria ajungand la cote maxime (urmeaza), am recuperat, asa ca incerc sa incropesc un tutorial...
Apropo de lasat pe alta data, ieri, prietena la un curs. Azi trebuia "prietena toata ziua", da' cred ca i s-a facut mila de mizeria mea si si-a facut de lucru
Sacrificiul sau a dat roade (la fel, urmeaza).
Ok, enumar pasii neinteresanti:
- in lipsa de elevator (
), saltat botu' cat de sus posibil, altfel cred ca e distractie (poza ilustrativa in postarea anterioara);
- afara: scut motor, scut cutie (trebuie mai incolo), U-frame;
- desfacut bara antiruliu din bielete, rasturnat spre fata, cat sa nu incurce;
- afara "jack plate" (la EDM nu cred ca se aplica denumirea, o indoi de nu se vede, USDM, de unde provine porecla, e diferit);
- scos roti, desfacut capetele de bara din portfuzele, punct in care o presa de pivoti e nepretuita;
- desfacut colier de pe retur caseta, e un tronson de cauciuc acolo, tava dedesubt, improscat cu ulei in gura, lasat sa curga uleiul, volan stanga-dreapta ajuta la golire;
- desfacut cuplaj coloana jos, pe caseta, neaparat scos surubul (are canal axul canelat, iar altfel nu iese);
- adusa directia pe drept (stiu ce-o sa ziceti, dar cu rotile scoase, cuplajul nu va scapa);
- desfacut 4 fixari caseta, scos caseta veche.
Mentiune buna de mentionat
: eu doream sa scot cadrul, ca sa sudez piulite pe el, ca sa am fixarea corecta pe partea soferului, cu brida cu 4 suruburi.
O poza de pe net, e vorba de piesa albastra.
1) am constatat cu ocazia asta ca trebuie desfacute tampoanele motorului si suspendat motorul pana la finalul lucrului cu vreun cric, trebuie scoase bratele suspensiei fata, etc;
2) am constatat mai tarziu ca oricum, brida nu se poate folosi, cadrul de la versiunile cu fixare caseta cu semiluni e complet brida-unfriendly.
Ca urmare, cadrul, LOGIC, a ramas la locul lui, iar fixarea casetei pe masina mea se va face cu 2 suruburi pe partea soferului, cele ce fixeaza direct caseta de cadru. Celelalte doua, de ranforsare via brida, vor lipsi. Deci fara zbor prin aer pentru troaca mea, fara raliu pe macadam in general.
O fi ok, o fi rau... Nu stiu, astept pareri.
Continui.
Gaura de la axul spre coloana trebuie decupata, pentru cacaseta modelul nou are niste conducte pe lateral (poze postarea anterioara) care n-au loc.
Poza cu ce am estimat eu la inceput vs ce a iesit la final.
Chestia asta am facut-o cu flex unde si cand am avut loc, finisari si detalii cu dremel. Mi-a luat cam 5-6 ore ieri, cu zeci de probe pune-scoate caseta, pana a iesit OCD-poifect. N-am avut grund si vopsea pensulabile, sprayul e cam aiurea in zona aia, asa c-am dat cu Loctite pasivizator, creion de vopsea si nelipsita ceara.
O idee foarte buna a fost sa-mi iau acel surub OEM specific de fixare caseta, e un surub mult mai lung decat al meu. Evident ca-l voi si folosi la fixarea finala.
Revenind la brida aia de rigidizare/ranforsare, i-am taiat urechile pentru cele 2 suruburi pe care nu le pot folosi.
In poza apare si bieleta dupa scurtare. 5mm din ambele capete, am zis sa nu exagerez, si cred ca as fi scapat si daca nu taiam deloc. Cred doar.
Ok, iar acum, partea horror a instalarii - CONDUCTELE!
Poze sunt in postarea dinainte.
Turul, conducta subtire, e orientata cat de cat ok.
Returul, conducta groasa, n-are-o treaba, e cum nu se poate mai rau.
Am stat ieri si m-am uitat la ele suficient timp, fara sa ma grabesc, si am decis sa indoi returul un minim de miscari, astfel incat sa-l apropii de ce-mi trebuie. Primele coturi, mai ample si mai indepartate de capat, deja dadeau semne nasoale, conducta, foarte rigida fiind, se gatuia rapid si catastrofal. Ok, am zis ca merge, insa la ultima indoitura, aproape spre varf, nicio sansa. Nu reuseam deloc, n-aveam de ce sa apuc. Am pus 2 inelare pe conducta, sa am parghie, am tras, am strivit-o. Am reparat-o cat de cat, am "umflat-o" la loc cu un mops, cat sa treaca holenderul. Dar in continuare venea ca naiba. Dupa multe probe, calcule, estimari si bataie de cap, imi era clar: conducta de pe caseta trebuie dusa la un atelier, unde sa se incerce inlocuirea bucatii dinspre motor cu una flexibila, din cauciuc. Daca nu exista fittinguri - si mai si, conducta directa din carterul casetei pana in vas, o bucata. Scenariu in care devenea atragatoare varianta inlocuirii totale a ambelor conducte, retur dar si tur, din caseta pana-n pompa, cu flexibil. Custom ftw!
Eram impacat total, ofticat, dar impacat. Si in calmul ala inexplicabil, ma loveste! Ideea, nu altceva. Oare, totusi, nu pot folosi ceva de pe caseta veche???
Intro:
- returul de pe caseta 2002 e cu metal / cauciuc / metal. Furtunul din cauciuc, fixat cu coliere (priceless!!!
);
- returul de pe caseta 2015 e la fel, dar cu furtunul sertizat (booooo!!!!
).
Am desfacut colierul de pe 2002, scos bucata de teava metalica, asezat deasupra pe 2015. Arata incurajator, asa ca, oricum fiind compromisa conducta 2015, am luat cutterul si am taiat-o langa sertizarea dinspre motor. Am bagat conducta 2015 peste furtunul astfel obtinut... pfuaaaaaaaa... arata promitator de-a binelea! Flex, colier, mici artificii, si gata! Aveam o configuratie de conducte pe care urma s-o-ncerc direct pe masina.
Revenind putin la imaginea de ansamblu, cadrul era pregatit si vopsit, conductele pe caseta pregatite, bieletele scurtate... puteam incerca un montaj final. Daca avea sa iasa ceva!
Pregatitor - conductele din CMo (compartiment motor), la capatul dinspre caseta, au o brida metalica ce le solidarizeaza, ca un 8 cu surub in mijloc. Am desfacut 8-ul, pentru mai multa libertate de miscare a conductelor.
Am pus caseta pentru a jdemia oara pe masina, iar din niste pozitii inimaginabile am strans conductele. Si a mers!!!!!!!!
Asta era momentul in care am iesit de sub cazan, m-am asezat undeva si m-am bucurat de viata fumand o tigara si mangaind o matza proasta. Reusisem!
Toate conductele au fixari robuste, nu freaca, nu misca, stau cum trebuie.
La fixarea comuna 2015, am taiat bucata de retur, apare in poza de mai jos. Pe returul de 2002 am (sau cred ca era deja) un manson. Mai in urma, spre pinionul cremalierei, am folosit 2 bride albe de la 2015, le-a reasezat astfel incat sa rigidizeze manunchiul (apar in poza de mai sus). Iar 8-ul de sus, odata fixate si stranse toate, l-am asezat mai sus, unde paralelismul conductelor a permis-o (poza a 2-a).
A iesit perfect!
Poate nu pare mare rahatel, dar:
- toti, dar TOTI de pe nasioc isi fac conducte custom la miscarea asta. Doar unul nu si le-a facut, insa a folosit tot ce era pe caseta 2015. Ori e geniu, ori a iesit o porcarie, ca n-a explicat ce-a facut. Ba mint, a zis c-a renuntat la mai toate fixarile, a pus furtun si soricei din plastic. Cine-i cerea alte informatii si detalii ramanea cu ochii-n soare;
- ieri, pana azi, ma gandeam cum sa fac sa-mi iau liber de la serviciu ca sa merg cu masina cealalta sa-mi fac conducte. Si de unde scot bani pentru asa ceva... Si ce nenorocire ar iesi.
Deci fericire maxima!
Pe Nasioc, cineva si-a cumparat caseta si a renuntat pana la urma. Zicea el ca nu se potriveste pe cuplaj, ori ca orientarea e dubioasa. Am incercat, e la fix. Ce probleme o fi avut ala, inca nu mi-e clar...
Pentru ca e caseta noua, cuplajul trebuia centrat astfel incat volanul sa fie drept, pe roti in pozitie dreapta.
La geometrie pe stand e simplu, aici a trebuit sa-mi bat putin capul.
In prima faza am masurat cu sublerul lungimile burdufurilor de bieleta, insa nu fu ok, burdufurile difera ca lungime stg/dr.
Apoi mi-a picat fisa. M-am bagat in cotet, bracaj maxim stanga (deja legasem capetele de bara de portfuzete). Pus semn pe volan, sus, ora 12. Numarat ture pana la bracaj maxim dreapta. Pus semn pe volan, sus, ora 12. Cele 2 semne erau aproximativ apropiate, asa ca am adaugat un al 3-lea semn intre cele doua, la mijloc. Acest al 3-lea semn corespundea mijlocului casetei. Cum am fix 2.5 ture intre capete, am rotit volanul 1.25 ture. Asta era pozitia volan pentru mers drept. Confirmarea - semnul 3 era sus, ora 12.
Desfacut cuplaj, adus volan la orizontala, reasezat cuplaj. Done! Sunt increzator ca la geometrie va fi ok ce am facut. Daca nu, nu.
Am pus la loc U-frame-ul. Si am adaugat o mica piesa, o rigidizare care sa-mi indulceasca amarul provocat de imposibilitatea montarii unui strut-bar, ca nu-mi da voie AOS-ul. Sunt convins ca acest "Cusco brace" nu face nimic, da' nah... Fixuri, OCD.
Pun aici cuplurile de strangere U-frame, pentru referinte ulterioare.
Si am incheiat ziua cu un refresh pe furtunurile joasa presiune de pe vasul de directie asistata. Restanta de anul trecut, cand le-am vazut ca-s coapte. De fantezie, pe cele vechi le-am indoit fortat. S-au fisurat in jdemii de locuri.
____________________________________________
Imi lipsesc:
- splinturi de 2.5mm latime pentru blocare piulite crenelate capete de bara;
- distantier pentru fixare caseta (caseta 2015 are o geometrie dubioasa pe partea soferului, nu insist);
- surub mai lung pentru fixarea cu distantier;
- ulei de servo (sunt mu, stiam ca am, da' n-am nici 50ml).
Daca le adun pe toate maine, e gata-n 30 minute. Altfel nu