Am inceput ziua inghetand la 5 grade si masurand caderile si convergentele actuale.
Continuarea a constat in ovalizarea gaurilor de jos de la amortizoarele fata. Mai intai insa, calcul pentru a afla cat trebuie alungite.
Sus - valorile initiale si cele finale.
Jos - exemplu de calcul, trigonometrie elementara, plecand de la distanta dintre gaurile de fixare ale amortizorului pe portfuzeta.
Cam asa am ovalizat:
Prima intentie, reamintesc, era sa ovalizez si sa sudez saibe peste. De lene si din alte motive care-mi scapa momentan, am renuntat la varianta asta. Dar mi-a venit o idee... Wrangler mi-a facut cadou mai demult doua camber bolts, cu care aveam de gand sa repar caderile spate inegale (inegale conform multelor masuratori facute la AK). Orice surub excentric AM vine cu o saiba speciala, de constructie unica, ce prezinta un pinten perpendicular pe planul saibei. Rolul acestui pinten ar fi de a umple golul din dreptul camei si de a nu permite surubului sa se roteasca.
Eu am avut o tentativa de a pune un camber bolt pe spate insa mi-a displacut total solutia si am renuntat (am scris pe aici). Acum, multe luni mai tarziu, saibele pareau a fi ce trebuie pentru a umple partile nefolosite ale ovalizarilor cu acei pinteni si de a nu permite fugirea (putin probabila oricum) a surubului.
Totusi, din calcul mi-a dat ca vreau sa ovalizez cu ~1mm, iar pintenii au 3mm. Nimic ce dremelul nu putea rezolva. In poza, rosu e original, verde e subtiat.
Asa arata saibele pe pozitie. Pintenul limitator e in planul indepartat.
Wrangler, multumesc!
Alungirile stanga/dreapta le-am estimat in asa fel incat sa-mi dea caderi egale stanga/dreapta in conditiile in care suruburile de sus, cele cu excentric, sa fie pe camber negativ maxim. Am alungit cam 1.2mm in stanga si 1mm in dreapta. Cu mult noroc, mi-a iesit la fix. Am caderi egale, fara nevoia reglajului fin
Ce nu mi-a iesit insa, si nu stiu de ce, e valoarea caderii. Calculul da cam 1* de cadere pentru 1mm polizat. Dar mi-a iesit cam juma' de grad pentru 1mm. Da, am sprijinit semipuntile cand am strans. Ma rog, tot "raul" spre bine, detaliez mai incolo, ceva cu uzura pneuri.
Inca o chestie m-a intrigat si inca ma intriga si nu inteleg de ce s-a intamplat asa. Si anume...
- la prima masuratoare aveam convergenta deschisa 3mm.
- am polizat, astfel impingand portfuzetele spre exteriorul masinii.
- caseta de directie e in fata puntii (!!!)
Logic era sa se inchida convergenta. Chiar ma bucuram ca o sa ajung pe zero dupa ajustare, dar... s-a deschis si mai mult!
Pe bune c-am stat si m-am gandit si-am intors-o pe toate partile dar nu inteleg...
Bun, am terminat treaba, am masurat caderile, egale, -0.6* ambele, sau aprox -0*40'.
Ambele convergente partiale au sarit mult, le-am reglat si p-astea, cu masina pe jos, nesaltata deloc. A mers, este acces.
Doua poze cu masina mutata in drum pentru verificarile finale, partea de convergenta
Rezultat, valori si concluzii:
Convergenta
- fata cu deschidere totala de 2-3mm. Nu merg pe 0 din doua motive, o data ca pe accelerare convergenta se inchide, apoi ca o usoara deschidere ajuta virajele stranse, preferatele mele. Daca o sa-mi manance anvelopele, asta e. N-ar trebui sa faca ciudat pe franare, ca asa era si pana astazi si nu mi s-a parut nimic dubios.
- spate cu deschidere mica rau, poate 1mm. Iese bine convergenta la AK, ceea ce-i minunat, asta ar fi fost groaznic de reglat. O sa se inchida pe accelerare. Sau nu, n-are importanta, e perfect aici.
Caderea...fata, spate, -0.6* peeeeeeste tot!!!
Prospectul zice -0.3* fata si -1.3* spatele. Adica Subaru a prevazut aderenta maxima pe spate in timp ce fata se duce-n sant.
Eu doream sa-mi iasa fix -1* pe fata, sa iau mult din subvirare, da' nu mi-a iesit, asta e. Ma consolez cu faptul ca uzura tuturor pneurilor va fi identica.
Urmeaza sa vina bara antiruliu fata mai groasa care va ajuta la mentinerea anvelopelor fata in pozitie verticala in viraj, inca un ingredient anti-subvirare.
P-o chestie ar merge insistat... Caderea, stiam eu, inegala de pe spate.
Ultima geometrie pe stand. Am masurat si remasurat de 20 de ori, si in curte, si afara, pe asfalt cat de cat drept. Caderile-s cam la fel, cu diferenta de maxim 0.1 grade. Credibil, cum in 2015 i-am facut o citire la o reprezentanta reno-dacia si acolo, caderile spate erau...
foarte bune Deci o chestie extrem de imbucuratoare. Mai ales ca voiam sa-mi cumpar sau confectionez brate laterale spate reglabile. Nu mai trebuie.
In incheiere, de parca n-as fi palavragit suficient, mai incerc o formulare...
Caderile fata sunt mai pronuntate decat prevede constructorul, caderile spate mai "verticalizate" decat prevede acelasi constructor. Tinuta de drum ar trebui sa fie mai buna, insa nu intr-atat de "buna" incat sa fuga de fund in mod periculos. Daca mi-e teama de ceva la masina asta fara ESP, e rotatie la viteza mare. Si cred ca e inca safe.
De consolare, uzurile anvelopelor ar trebui sa fie uniforme (sper eu).
Si astfel am rezolvat o restanta ce trena de atat de mult timp. Sunt foarte, foarte multumit de rezultat!
____________________________________
Later: pentru ca maine vreau s-o caut de rugina si s-o pasivizez, am fost s-o spal. Ocolit...
DECI...!!!! Eu banuiam, sa nu zic ca stiam ca acele caderi proaste de pe fata ii afecteaza prestatia artistica, da' NU ma asteptam la asa o schimbare!!! Daca era lumina cred ca-mi lua o ora drumul pana la spalatorie. Asa, pe intuneric, am apucat s-o chinui in 2 giratorii (in primul am ametit realmente, ca l-am mai facut o data) si-ntr-un ac de par de pe o iesire. Juma' de grad de cadere = Dumnezeul Subaru... Oare ce-o fi un grad intreg ma-ntreb...
Hai sa mentionez o chestie, ca sa se inteleaga ceva... A 2-a, viraj strans, gaz plin, turatia sare in rosu, ies din viraj, revine. Deci ridica un piciorus. Manifestare la care inainte nu se ajungea, ca subvira inainte de apucaturi de genul.
Ah, sa zic si ca-n giratoriu fuge fundul parca mai tare decat inainte, insa oricum, trebuie insistat serios pana-l arunca.
As fi maxim de tentat s-o mai polizez pana la 1 grad de cadere, dar... Sa zicem c-am s-o iau treptat, am o viata inainte sa tot fac experimente
Superba masina!