Daca invarti motorul in sens invers, ramura condusa a lantului/curelei de distributie devine conducatoare, rola/patina intinzatoare se tensioneaza la maxim, posibil ca si lantul/cureaua sa frece p-undeva prin capac, samd. Noua ramura condusa nu are tensiune, si sansele de a sari distributia de la punct sunt insemnate. Ar mai fi si unele tensiuni dubioase pe came, insa depinde de profilul lor. Deci nu prea ai ce cauta sa invarti motorul invers
La frana de motor nu se strica nici naiba daca o executi cu grija. Daca o faci ca taunu', se vor strica:
- ambreiaj, placa presiune;
- tampoanele motor;
- planetare;
- rulmenti cutie, sincroane cutie, angrenaje cutie. Deci cutia;
- daca esti chiar de neam prost, se va distruge motorul prin ruperea/sarirea de la punct a curelei de distributie, indoirea supapelor, spargerea pistoanelor, indoirea bielelor, rupere arbore cotit in extremis, samd.
La frana de motor ai mai multe situatii:
Frana de motor cu eliberarea acceleratiei fara sa schimbi treapta. Se vor evita:
- alternanta gaz/lift off, adica nu accelerezi cu pedala-n podea, apoi eliberezi brusc pedala, mai ales la turatii mari. Se accepta, desigur, dar in situatii speciale, gen serpentine pe 3 roti, cand tii masina pe drum si departe de sant astfel, dar nu la naveta;
- frana de motor in trepte inferioare ale cutiei de viteze, in special in treapta 1!!! Adica esti in 1, accelerezi, nu iei piciorul brusc din gaz, ca se pune-n nas urat. Calci ambreiajul simultan cu eliberarea acceleratiei, si incetinesti cu frana de serviciu, ca si-asa-i viteza mica. Motivul - demultiplicarea cutiei de viteze in treapta 1 e foarte mare, mult mai mare decat intr-a 2-a de exemplu, iar efectul de frana de motor e mult amplificat, si se transmite-n multe organe ale masinii (vezi pasajul de inceput).
Frana de motor cu retrogradare. Aici e putin mai delicat.
- daca nu faci rev match sau dublu ambreiaj sau varf-calcai, sau combinatie dintre acestea, cand retrogradezi, ambreiajul se elibereaza din timp si extrem de atent, astfel incat cuplarea motorului in noua treapta sa nu se lase cu smucituri. Odata realizata cuplarea (pe la jumatatea cursei pedalei de ambreiaj), il poti elibera rapid, vei simti cu timpul care-i momentul optim. O chestie usor de executat, care aduce doar avantaje, e sa sincronizezi turatia motorului cu noua treapta inferioara. Asta se face accelerand usor inainte de ridicarea ambreiajului. Astfel, ridicarea ambreiajului se poate face rapid, iar solicitarile din ambreiaj in special dispar complet.
- cand de exemplu te apropii de un giratoriu pe DN1, nu te grabesti si n-ai pe nimeni in spate pe care sa-l incurci, si incepi sa incetinesti din timp, schimband din 6 in 5, in 4, in 3, te poti rezuma doar la frana de motor. Avantaj: placute si discuri lasate-n hibernare, consum instantaneu aproape de zero (si pe DN1 la giratoriu discutam de aprox 500m, ceea ce nu-i putin), condus mai antrenant si neplictisitor. Altfel, daca e nevoie de o franare mai puternica, frana de motor se combina cu cea de serviciu! Adica franezi cu dreptul apasand pedala de frana, iar cu stangul pe ambreiaj si mana pe schimbator, amesteci SIMULTAN cu frana in treptele de viteza. O variatiune o reprezinta varf-calcaiul (heel and toe), unde daca te grabesti extrem de tare, poti face trecerea pri trepte mult mai rapid facand rev-match cu calcaiul piciorului drept pe acceleratie, in timp ce varful piciorului e nemiscat pe frana. Doar ca informatie, ca manevra-i grea si e pentru mai incolo sau niciodata.
Avantaje frana de motor:
- cel mai important in opinia mea - condusul e mult mai fun;
- la o masina fara ABS, fara ESP, sau fara ambele, e mult mai sigur si sanatos pe suprafete nasoale (nisip, apa, mazga, zapada, gheata). La AWD cu atat mai mult;
- se uzeaza mai putin franele, timp in care, am zis mai sus, daca se executa corect, transmisia, motorul si suportii motor n-au nici pe dracu;
- la o coborare lunga, sau la mers foarte tare, franele vor avea fading mai tarziu, lichidul de frana va fierbe mai tarziu.
Si inca o observatie - sa nu lasi niciodata masina pe liber la viteza mare. Mai intai risti sa mori, apoi rulmentii din cutia de viteze vor avea viata extrem de scurta.
(scuze pentru postul lung, e vineri dimineata
)