Offsetul jantei are ca UNIC parametru de consecinta deportul rotii directoare. Nu gasesc poza pe net, asa ca deportul ala e distanta dintre punctul de intersectie al planului median al rotii si sol (e axa intersectia, da' jos pe sol e un punct care intereseaza) si punctul de intersectie al axei pivotului cu solul. De fapt desenez.
Cum au zis si colegii, offsetul, fiind distanta dintre fata de asezare a jantei pe butuc si planul median al rotii, cu cat e mai mic, cu atat roata iese mai in afara, iar deportul creste.
Ce face deportul - reprezinta practic bratul unui moment cu centrul in axa pivotului. Cum un moment implica si o forta, in cazul nostru, forta survine cand: franezi, cand lovesti o groapa, un caine, samd. Ce se intampla cand momentul, adica deportul, sau forta, sau ambele sunt prea mari, adica printre altele offsetul prea mic - simplu, volanul se smulge. Daca forta e suficient de mare, iar deportul din nou mare, volanul poate sari din mana, si se lasa urat. Gen groapa adanca, sau bordura, samd.
Deportul ideal tinde la zero. Exista insa tolerante, unii constructori adopta deport negativ, pozitiv, treaba lor. Ideea de baza: NU modifici deportul! Poti modifica deportul: cu alt offset, cu alt diametru al anvelopei, cu alt camber, cu distantiere la roti, marind sau micsorand garda la sol, samd.
Contrar celor declarate de colegi, un offset mai mic sunt de parere ca NU va imbunatati stabilitatea veci. Masinile de curse, veti observa, au suspensia cat mai mult in interiorul jantei. Mareste ecartamentul la o aceeasi masina, si tind sa cred ca stabilitatea nu va fi puternic impresionata.
Alte implicatii: un offset mic va omori rulmentii de roata mai repede, cu riscurile de rigoare.
Parerea mea, si ce am facut la toate masinile pe care le-am avut - am cautat sa nu alterez deportul, implicit nu am schimbat offsetul. Inclusiv la Impreza, am luat jantele de iarna (ma rog, de vara-n cazul meu) cu acelasi deport (offset + latime acordate) ca originalul.