Valabil la motoare cu ardere interna cu piston. La Wankel e posibil sa difere putin, dar promit ca alea nu propulseaza masina la turatii joase, nu-s capabile.
Bine, am evitat sa intru-n teoria chibritului, dar fie.
Motorul cu ardere interna transforma energia chimica in lucru mecanic arzand combustibili fosili. In prima faza, energia mecanica e sub forma de forta liniara, ca pistonul e impins de la chiulasa spre partea opusa pe timpul de ardere. La roata ai nevoie de moment, nu de forta, asa ca miscarea aia liniara e transformata-ntr-una de rotatie prin celebrul mecanism biela-manivela (fizica de gimnaziu, a 7-a pe vremea mea).
Mai exact, pistonul apasa prin intermediul unei biele pe un maneton, si-l invarte. Intre biela si fusul maneton al arborelui cotit e un cuzinet, un aliaj de aluminiu cu staniu, un aliaj moale, antifrictiune si anti-soc. Dar in functionare, niciodata nu trebuie sa existe contact intre cuzinet si fusul maneton, dar absolut niciodata. Cele doua nu se ating pentru ca intre ele se interpune un film de ulei. Cum de rezista uleiul ala acolo si nu e strivit/evacuat? Evrika, e sub presiune! Presiune data de pompa de ulei. Pompa de ulei care, daca n-aveti vreun hypercar, e antrenata direct de arborele cotit. Adica are turatie direct proportionala cu cel din urma. Adica debit si presiune direct proportionale cu ale celui din urma. Adica la 1000rpm, sufletu' presiune de ulei. La 6000rpm, in blana, cand pistonul apasa ca debilu' in arborele ala cotit, in mod convenabil, presiunea e mare. Si, posibil paradoxal pentru unii, subturarea omoara motoare, nu turele mari.
Sper sa fi fost de ajutor.