M-am gandit sa va impartasesc din prima mea experienta. Desi am vazut tutoriale la greu, cred ca exista diferente in functie de producatorul de faruri, precum si produsele folosite.
P0: Pregatirea personala
Nu uitati ca siguranta este inainte de primul loc. Folositi manusi de protectie, ochelari de protectie si lucrati in zone curate, ferite de interperii, folosind imbracaminte adecvata, curentul electric in mod adecvat si respectand toate normele de siguranta in munca.
P1: Pregatirea lucrarii
Nu uitati ca etapa planificarii face 50% din munca. Nu e ca si cand facem asta zilnic sa gasim ce ne lipseste in cutia de unelete, asa ca derulati pasii in minte inainte, documentati-va si inspectati zona lucrata inainte de a va apuca de treaba.
Eu mi-am ordonat produsele pe pasi pe o masuta, ca sa nu uit si pentru a nu sta sa caut dupa ele.
Veti avea nevoie de:
- hartie abraziva rezistenta la apa de granulatie 2500 si 3000. Cea din urma se gaseste mai greu. Se poate si fara. Eu nu am avut si a fost ok.
- solutie abraziva cunoscuta si sub numele de compound, cut, leveling etc.
- solutie de polish sau lustruire
- solutie de protejare cunoscuta sub numele de sealent ce este diferit de ceara obisnuita fiind de obicei 100% sintetic si avand rezistenta in timp mai mare, precum si rezistenta la temperaturi mai buna (minim si maxim). Ceara obisnuita (naturala) rezista maxim 3 luni cea mai buna si la temperaturi inalte isi pierde proprietatile fiind un produs natural.
- burete de polish abraziv/taiere
- burete de polish pentru luciu si claritate
- aplicator pentru solutia de protejare
- apa distilata intr-un recipient cu pulverizator
- bormasina sau aparat de polishat cu taler pentru bureti
- banda de mascare
Inspectarea
P2. Wet sanding - matuirea cu hartie abraziva
Inainte de acest pas, spalati bine farurile, eventual aplicati si un degresant. Aplicati banda de mascare in jurul farurilor pentru a evita zgarieturile accidentale.
Desi multe recomandari sunt pentru a incepe cu o granulatie de 2000, in cazul meu am observat zgarieturi adanci provocate de hartie pe care m-am chinuit sa le scot mai tarziu. La al doilea far am inceput direct cu 2500 si s-a finisat mult mai usor. Posibil plasticul de Subaru sa fie moale sau mana mea prea ferma si nepriceputa. Probabil mai sunt si altii ca mine si toti vrem sa muncim cat mai putin. Deci evitati 2000 sau mai mic.
Udati hartia si farul in continuu, lucrati pe jumatate de far aplicand presiune foarte mica si miscari orizontale dute-vino cu hartia abraziva si veti vedea o substanta albicioasa cum se scurge. Este plasticul oxidat. La final veti avea o suprafata foarte fina, dar opaca.
Nu folositi miscari circulare!!!
Matuirea
P3. Cut/compound
Un spray scurt de apa pe buretele de taiere, apoi masati in burete 1-2 picaturi de solutie abraziva pana intra in burete (pregatim buretele si evitam frecarile uscate ce produc zgarieturi - era si o gluma "nobody likes dry friction"
), apoi aplicati solutie cat bobul de mazare pe burete. Intindeti pe jumatate de far pe viteza 1 (cea mai mica) a masinii si apoi lucrati produsul la viteza maxima facand 3-4 treceri. Suprapuneti trecerile 50%. Lucrati sus-jos si stanga dreapta cu miscari constante fara sa va grabiti, dar nici sa insistati pe un punct.
Ar trebui deja sa aveti un far curat dupa acest pas. Stergeti cu o carpa de microfibra.
"Taierea"
P4. Polish
Pentru un luciu mai bun se urmeaza si acest pas. Se procedeaza la fel ca la P3, dar se foloseste buretele de polish cu substanta de polish. Stergeti cu o carpa de microfibra
P3 si P4 pot fi inlocuite de solutii "All in one" sau "3 in 1" sau "One step polish" cu un burete de polish. Dar personal cred ca rezultatul o sa fie usor sub cel asteptat. Atentie! Nu se poate inlocui pasul de matuire cu hartie abraziva. Chimicalele au putere de taiere mica si nu pot inlatura plasticul oxidat in totalitate.
"Luciu"
P5. Aplicati solutia de protejare cu un aplicator de spuma sau cu o carpa de microfibra. Lasati sa adere in functie de recomandarile producatorului apoi stergeti excesul cu o microfibra. Este bine ca dupa polish sa degresati farul, astfel incat protectia sa adere la plastic. Altfel, rezistenta in timp va fi mult diminuata neexistand un contact bun, din cauza uleiurilor lasate in urma de solutiile de polish.
Inlaturati banda de mascare si daca au ramas urme puteti sa pulverizati solutie de ceara lichida pe toata zona si sa stergeti cu o microfibra.
Faceti un pas inapoi si bucurati-va de faruri ca noi. Nu doar ca o sa arate mai bine, dar va garantez ca vor lumina muuult mai bine noaptea.
Timp de executie maxim 30 minute daca o faceti prima data si nu aveti totul la indemana.
Ce am folosit eu (cu mentiunea ca eu am mai avut un pas de polish foarte fin inainte de protejare; se poate elimina intrucat nu am observat diferenta dupa acel pas). De altfel, am folosit doar hartie de 2500, pentru ca nu am gasit de 3000 nicaieri, nici online de unde am mai luat restul produselor.