Fara sa am pretentia ca ma pricep, imi dau si eu cu parerea, parere formata in practica de teren si nu in service sau garaj. Parere facuta dupa aproape 10 ani de Subaru.
Umila mea parere e ca tehnologia 4X4 de la Subaru a evoluat in directia eficietntizarii tractiunii din electronica care comanda cutia de viteze/transmisia. Vad asta comparand in teren diferite generatii de Subaru. Este mai mult decat evident cand prin aceleasi locuri trec un Forester din 2004, unul din 2012 si unul din 2016. Acolo unde 2000 si ceva derapeaza in draci cu 1-2 roti si are nevoie de avant sa sa urce o panta cu pietre plina de gheata si zapada umeda, cand 2012 urca dar gafaind si derapeaza stanga-dreapta pierzant deseori controlul, un 2014+ cu CVT si X-Mode urca lejer fara derapaje si pierderi de directie ca pe asfalt. Se aude cum caraie si lucreaza cutia, se simte cu transmisia lucreaza cu fiecare roata in parte, cu muta tractiunea de pe fata pe spate si de pe stanga pe dreapta, iar masina urca fara sa piarda tractiunea si controlul.
In fotografiile de mai jos facute acum o saptamana nu e chiar evident din cauza unghiului din care au fost prinse pozele plus nepriceperea fotografului, dar panta e foarte accentuata, drumul pietruit acoperit cu gheata si zapada, iar la piciorul pantei e un paraias care si-a facut drum printre pietroaie si ghetari si toata lumea a fost nevoita sa opreasca si sa treaca apa foarte incet ca sa nu isi sparga bumperele sau sa nu il loveasca pe cel dinaintea lui. Deci toti au pornit jos de la viteza zero. La urcare cei care aveau masini vechi au fost nevoiti sa dea inapoi si sa isi ia avant puternic ca sa urce si au reusit doar cei care aveau cauciucuri de teren. Ceilalti au fost trasi/impinsi si doar asa au ajuns in virf. Pana si cel cu Jeepul care avea caucioace mari cat casa si crampoane de 3 cm a derapat si a dat-o din gard in gard. Fara nici o exagerare, cei cu CVT au urcat ca pe asfalt. Iar la coborare cu CVT ul cobori band linistit cafeaua pe cand cei cu masini facute inainte de 2014 coborau ca pe derdelus. Parca am vazut ceva asemanator intr-un filmulet postat pe aici de Lorian HelioSubaristul
Interesant este ca aici pe forum vad mereu opinii cum ca masinile facute inainte de 2014 cu transmisie tip classic cu pinioane sant mai bune decat cele cu CVT si prea multa electronica. Oare asa sa fie ? Mie in practica nu mi s-a parut asa. Dar e doar o observatie personala. Si inca ceva, aici nu am auzit aceasta opinie, dimpotriva, toti zic ca CVTurile se comporta mai bine in teren decat cei care au tehnologie veche deoarece demultiplica mai bine transmisia la roata, se adapteaza mai repede si mai bine la cerintele/solicitarile mediului iar electronica compenseaza ceea ce soferul nu poate sau nu are timp sa faca. Nu vreau sa supar pe nimeni si nici nu vreau sa declansez vreun flame aici, dar cred ca asta o spun doar cei care nu au sau nici nu au condus vreodata in teren un Subaru cu CVT.
..................... .............. parerea mea de 2 copeici !