Automată la stop
Subaru club Romania

Automată la stop

Automată la stop
« on: July 19, 2021, 15:42:51 PM »
Salutare tuturor,

O întrebare care poate s-a mai pus, așa că-mi cer scuze anticipat pentru necunoaștere. Cum nu am avut cutie automată în trecut, nu știu cum e mai bine să procedez. La stop când se stă mult - uneori și peste un minut - sau în ambuteiaje, ce e de preferat atât din punct de vedere al uzurii cutiei de viteze cât și al frânelor? Să rămână în D cu autohold și/sau frână de mână? Să fie în N cu frână și/sau autohold? Să o pun în P? Să stau în D, cu piciorul pe frână? Voi ce știți?

Până acum, din comoditate, am lăsat-o mereu în D, cu frâna de mână și AVH activate, dar nu mi-e clar dacă procedez corect pe termen lung.

MihaiFlorescu

  • *
  • 14073
  • Life is too short to drive a boring car!
Re: Automată la stop
« Reply #1 on: July 19, 2021, 17:13:35 PM »
Eu nu as tine AVH pornit mereu. O să o ia razna la un moment dat motorașul care trage frâna. Și dacă oricum stai cu piciorul pe frâna, nu mai are rost și auto hold.

Re: Automată la stop
« Reply #2 on: July 19, 2021, 18:29:51 PM »
Mulțumesc frumos pentru răspuns.

De fapt, îmi dau seama că întrebarea mea include mai multe întrebări. Venind de pe manuală, unde știam precis ce trebuie să fac la stop (levierul în punctul mort și piciorul pe frână), aici nu mi-e clar.

Ar trebui să las în D mașina sau să pun în N și să stau cu piciorul pe frână?

Dacă o pun în P, câte un minut, două, cât stau la stop, teoretic nu mai dă nici înainte, nici înapoi, nu?

Dacă apăs butonul de frână de mână, mai e nevoie și de AVH? Și invers, dacă apăs AVH, mai e musai să apăs și frâna de mână? Și ce aduce de fapt în  plus AVH, nu era de ajuns frâna de mână la buton?

De fapt întreb cum e mai bine pentru mașină, ca uzură asupra frânelor și cutiei.

Mulțumesc.

radurus

  • 229
  • If nothing works, read the manual.
Re: Automată la stop
« Reply #3 on: July 19, 2021, 20:38:26 PM »
Daca pui in P si esti lovit din spate de un auto, ai rupt cutia.
Deci varianta e contraindicata.

In functie de tipul transmisiei (convertizor cuplu sau ambreiaj automat) poate sau nu sa fie in cuplu cand e in stationare, pozitionat in D  si frana apasata.

Pentru mine (4EAT convertizor cuplu) la semafor (cu countdown) pun pe N deoarece incepe sa oscileze turatia motorului mai ales cand merge AC (intermitent)  dar, in mod normal nu e nevoie scoaterea din pozitia D.

Pentru transmisiile cu ambreiaj automat stiam ca se decupleaza in stationare cu frana calcata asa ca poate ramane in D.

Totusi, daca vrei, se poate trece transmisia in N insa e bine ca inainte de comutare pe D sa fie calcata frana si asteptat putin timp (1s?) inainde de apasarea acceleratiei, altfel, datorita intarzierii la cuplare, smuceste.
Daca esti primul la semafor vei intarzia plecarea urmand procedura in momentul in care vezi verde.
Daca semaforul are countdown la rosu, la 3s poti calca frana, comuti pe D, iar la 0 apesi acceleratia.
« Last Edit: July 19, 2021, 21:27:04 PM by radurus »
Forester SG 2.0 X 4EAT (2006)

Re: Automată la stop
« Reply #4 on: July 19, 2021, 21:37:10 PM »
Mulțumesc pentru precizări.

Mașina mea e un Forester din 2020, cutia este CVT - nu știu dacă aceasta are anumite particularități sau nu, de aceea întreb.

MihaiFlorescu

  • *
  • 14073
  • Life is too short to drive a boring car!
Re: Automată la stop
« Reply #5 on: July 19, 2021, 21:38:07 PM »
AVH nu te lasă să te duci in spate dar poți pleca de pe loc.

Frana de mana e făcută să nu te lase să pleci niciunde, teoretic.

Practic, AVH este frâna de mână decuplata automat daca vrei sa o iei din loc in mod intentionat.
« Last Edit: July 19, 2021, 21:39:39 PM by MihaiFlorescu »

Re: Automată la stop
« Reply #6 on: July 19, 2021, 21:52:55 PM »
Teoretic cutia trece în n singura dacă ții frana călcată vreo 10 secunde. Cel puțin cele care au convertizor de cuplu fac asta.

Re: Automată la stop
« Reply #7 on: July 19, 2021, 22:44:04 PM »
CVT-ul Lineartronic (cum am și eu) nu cred să aibă convertizor de cuplu. Dar cum spuneam, nu mă prea pricep la automate, de aceea vă cer sfaturile.

Și frâna manuală (acționată tot de la un buton) se dezactivează automat dacă este călcată accelerația. Am încercat de nenumărate ori, într-o fracțiune de secundă ledul de pe ea dispare și Foresterul se pune în mișcare.


radurus

  • 229
  • If nothing works, read the manual.
Re: Automată la stop
« Reply #8 on: July 19, 2021, 23:09:06 PM »
Teoretic cutia trece în n singura dacă ții frana călcată vreo 10 secunde. Cel puțin cele care au convertizor de cuplu fac asta.
Probabil la astea noi care au "schimbatorul" electronic asa e.
La 2007 nu trece nimic in N pana nu pun mana si misc maneta.
Forester SG 2.0 X 4EAT (2006)

BOXER

  • *
  • 2352
  • +
Re: Automată la stop
« Reply #9 on: July 19, 2021, 23:41:44 PM »
CVT-ul Lineartronic (cum am și eu) nu cred să aibă convertizor de cuplu.

Are convertizor.
ex. Impreza 2.0D
Forester 2.0MT
ex. Forester 2.5XT


Subaru Da, Lego Nu.

dan_b

  • 1343
Re: Automată la stop
« Reply #10 on: July 20, 2021, 12:06:15 PM »
Posibil sa scrie in manualul utilizatorului cum recomanda sa fie exploatata cutia la stationari scurte.
La Isuzu scrie, nu este nevoie de trecerea in N.
Revenind la celelalte intrebari, oricum nu este recomandat si nici util sa treci in P la semafor. Cel mult N, cu frana apasata. Daca intra start-stop-ul, atunci nu mai e nevoie nici de N. Din cate am inteles, la Subaru, ca si la Kia, ar fi recomandata trecerea in N.
Daca nu e clar din manual - desi 90% exista recomandari - se poate intreba la reprezentanta, pt evitarea eventualelor probleme viitoare.
ex Subaru Forester 2009, 2.0 benzina.

Re: Automată la stop
« Reply #11 on: July 20, 2021, 14:17:54 PM »
Din ce am mai citit/observat pentru CVT, cel mai ok la semafor este sa o tii in D cu AVH-ul activat. Iti tine frana calcata in locul tau si atat.
Cand masina e tinuta de AVH se aprinde un cerculet verde care indica ca s-a activat frana. Daca nu apare o sa observi ca desi masina sta pe loc, e posibil ca tu sa nu calci mereu frana pana la capat si practic o tii pe loc de genul "ambreiaj patinat".  Eu activez AVH daca am de stat mult prin oras, altfel nu consider ca e nevoie.
Nu e in regula sa freci cutia P - R - N - D la fiecare semafor. Bafta!

puiu

  • 785
Re: Automată la stop
« Reply #12 on: July 21, 2021, 07:12:25 AM »
In D cu frana apasata. Citisem pe undeva candva. Si eu faceam la fel la 4eat - o treceam in N. Apoi am citit ca e daunator. In N se inchid electrovalvele care plimba ulei prin locul X si raman nu stiu ce piese fara ulei. Nu mai stiu ce si cum.
Ca sa scap de tremuratul de care zicea cineva mai sus o trec in N si inapoi in D.
In 9 cazuri din 10 dispare.
Cand e in D cu piciorul pe frana, se blocheaza un element de frictiune in lipsa unor diferente de presiune si pe undeva se elimina miscarile de rotatie din cutie. Cand e in N nu se mai intampla nimic. Doar plimba uleiul pe un circuit scurt.
Repet: asta am citit sau asa tin minte ca am citit. Nu garantez nimic.
Oricum cauta in manual. Sigur scrie pe undeva la partea de cutie cum trebuie sa faci la semafor.

kjz

  • 107
Re: Automată la stop
« Reply #13 on: July 21, 2021, 09:44:26 AM »
La CVT pt Forester SJ n-am gasit nimic in manual, dar mi s-a confirmat si de la dealer ca e recomandat in D cu piciorul pe frana.
'14 FXT

BOXER

  • *
  • 2352
  • +
Re: Automată la stop
« Reply #14 on: July 21, 2021, 10:50:34 AM »
La cutiile automate anterioare manualul recomanda trecerea in N dupa un timp de mentinere a franei mai mare de 5''.
ex. Impreza 2.0D
Forester 2.0MT
ex. Forester 2.5XT


Subaru Da, Lego Nu.

MihaiFlorescu

  • *
  • 14073
  • Life is too short to drive a boring car!
Re: Automată la stop
« Reply #15 on: July 21, 2021, 11:59:42 AM »
Deci tot mai bine cu manuală?

dan_b

  • 1343
Re: Automată la stop
« Reply #16 on: July 21, 2021, 13:46:52 PM »
Clar nu :)
ex Subaru Forester 2009, 2.0 benzina.

puiu

  • 785
Re: Automată la stop
« Reply #17 on: July 23, 2021, 11:58:15 AM »
Depinde.
CVT vs manuala - manuala toata ziua pana isi rezolva problemele cu CVT.
Automata clasica vs restul lumii - automata all day long, every day...
Cand plec la peste cu guma si trebuie sa bag/scot peridocul nu exista nimic mai bun decat automata. Stangu-n frana, 1200-1500 rpm, ridicat piciorul din frana si ies din rampa fara jena. Cam nesimtit din partea mea.

Re: Automată la stop
« Reply #18 on: July 23, 2021, 21:40:48 PM »
Ce probleme sunt la CVT?