Sa va spun si epopeea cu barele antiruliu, ca la mine doar asa se poate.
In primul rand Rallysportdirect avea toate piesele in stoc si cum eram setat pe marca cusco, de acolo am gasit sa le iau cel mai usor si ieftin la prima strigare. Mi-a placut mie ce dimensiuni dadeau pentru bare cel mai mult. Numai ca din ce era free shipping s-a transformat in 4 livrari separate si ceva cost + cost de consolidare pachet in SUA la transportatorul care le aduce, si uite asa s-au mai adaugat niste sute de $.
Dar ce am comandat?
Bara stabilizatoare fata CUSCO 23mm fata de 19mm
Bielete antiruliu fata CUSCO similar ca design cu OEM dar mai solide
Bara stabilizatoare spate CUSCO 20mm fata de 16mm
Bielete antiruliu spate Super Pro - un hibrid jumatate rigid cu poliuretan si jumatate OEM style intrucat CUSCO nu se gasesc decat in Japonia din cate am observat.
Intrucat aveam evacuarea jos, incep cu spatele. In mintea mea avea sa fie super simplu.
Ce sa vezi ca nu a fost. Bieletele nu intrau in brat. Am cautat sa nu fi comandat gresit, m-am uitat la tutoriale unde se jurau ca in 20 min bara noua cu bieletele sunt pe masina, ajung inapoi la RSD si citesc singurul review la bielete, unde scria ca trebuiesc frezate.
Injur, imi zic ca o fac si o vand, toate cele, vorbesc cu Muttley si imi zice calm sa le pilesc si gata. Eu, nici nu gandeam sa ma apuc sa bricolez, dar imi vine o idee... 120 secunde cu hartia de 180 pe slefuitorul cu banda pe fiecare parte a tijei metalice de la bieleta, si intra la marele fix, usor fortat, nici nu se vede ca am luat 2mm din metal, curatate si gresate la loc bucsele si dupa inca 40 min de frecat rotile sa nu mai stea in tensiune bara, reusesc sa pun totul la loc, strans la cuplu cu rotile pe sol.
Cum pe fata nu am mai avut timp sa fac nimic, am iesit la o scurta tura sa ascult evacuarea si sa vad cum se simte doar cu bara pe spate, cum fac multi.
Nu recomand! Ori pereche, ori deloc. Sau poate doar 1mm mai groasa. Mi-a fugit fundul la o iesire de pe autostrada, in curba lunga, suspensia incarcata, fara viteza prea mare. Era ud pe jos, dar nu avea voie sa faca asa.
Ma apuc si de fata..
Aici a fost si reparatie, nu doar upgrade. Bieletele erau degeaba acolo.
Dupa experienta cu spatele, ma gandesc ca aici termin in 2h fluierand, spalat pe maini, cu sculele spalate si stranse si schimbat in haine bune, gata de test de drum.
2 zile mai tarziu reusesc sa pun si bara pe fata cu bieletele.
S-a gandit japonezul ca bara din fata sa nu poata fi data jos decat daca dai jos si cadrul (asa cred ca ii spune) - jack plate sau frame support in engleza - si eu am zis ca nu exista asa ceva. Am incercat cu o roata scoasa, cu o bieleta data jos complet, doar doar nu trebuia sa ma ating de 10 suruburi la care nu s-a mai umblat de cand a fost asamblata masina asta.
Spay penetrant lasat sa actioneze 2 ore si incep optimist. Majoritatea se desfaceau cu greu, asa ca am inceput un dans desurubeaza-spray-insurubeaza-desurubeaza si tot asa.
Ce s-a mai gandit japonezu' a fost ca 2 din suruburi sa le puna cu piulita pe partea cealalta, nu cu filet in cadrul de care erau fixate. Unde pui ca accesul era ca la bujii. Si nu erau piulite sudate de placa, precum la urechile de la bucsele de bara stabilizatoare, erau piulite normale. Am stat o zi la astea doua. In final am decis ca si daca se rup, macar nu raman in suport, intrucat surubul se misca cu piulita. Cu un antrenor mare si cu dinamometrica de roti pe partea cealalta am reusit sa le slabesc si apoi am repetat procesul de mai sus cu spray degripant.
De pus pe masina chiar a fost usor, se aliniaza bine totul, nici o problema sa stea stramb sau sa pun saibe. Reamintesc, proiectul este Grand Touring, deci incerc sa evit fier pe fier sau poliuretan 100%. Folosim doar unde este necesar.
Ca si calitate, nu am ce sa reporosez. Barele sunt pline, nu hallow, grele, bieletele sunt mai groase, totul inspira calitate. Cu 1000$ mai putin in cont, era si cazul sa fie de calitate.
Si impresiile cu totul montat si strans la cuplu cu rotile pe sol.
Absolut incredibil. Doar cate un plastic sau numarul de inmatriculare de pe spate mai zdrangane la masina asta acum. Eu credeam ca este suspensia varza, ca bratele fata iar cer bucse noi, dar de fapt era totul din bielete si bare. Masina este extrem de bine inchegata acum peste capace de canal, limitatoare de viteza, rotile fata nu se mai comporta de parca ar avea strabism, amortizoarele parca lucreaza acum total diferit, de parca ar fi noi, pana si iesirea din curte in panta in diagonala a avut loc fara paraiturile clasice de sasiu torsionat. Cea mai buna modificare facuta vreodata!!!
Volanul se simte putin mai greu acum, raspunsul la schimbarea de directie este clar imbunatatit, dar virajele... nu am iesit cu ea decat putin, dar am am luat niste giratorii si este ireal cum intoarce masina asta acum. Efectiv ramaneam in urma cu imaginea. Pentru un Forester SH (cel mai moale) cu anvelope all season de dimensiuni OEM sa stea in halul asta, eu nu am experimentat pana acum. Pe asfalt usor umed se simte chiar si la limita cat de bine sunt echilibrate puntile intre ele si nici vorba sa mai fuga spatele, ci un predictibil inceput de power slide doar daca exagerezi cu acceleratia, dar nici vorba de subvirare sau supravirare. Abia astept sa vad cum e cu rotile de vara. Dar deja se simte ca pe sine.
Apropo de sine... peste calea ferata din Pipera (pentru cine stie) am trecut de parca era masina noua. Nici un clanc, nici un trosc, totul strans, adunat, legat pe dedesubt ca la o masina moderna.
De acum inainte, asta o sa fie prima modificare pentru orice Subaru imi va mai trece prin batatura. Si da, am zis de multe ori in ultima saptamana ca o vand, dar nu... nu pot sa o fac acum fara sa ma bucur de ce a iesit.
Inca un pas mai aproape de indeplinirea obiectivului... GT