Inca un articol excelent realizat de Tom. Multumim mult ca ne impartasesti din experienta ta. Lectura placuta everyone!
Franare (introducere):
Primul lucru pe care trebuie sa il intelegem este ca franarea inseamna frecare, implicit si caldura. Astfel, frecarea rezultata dintre placuta si disc inseamna caldura depozitata in disc si caldura depozitata in etrier. Odata acumulata caldura in cele doua piese, incepe sa creasca si temperatura lichidului de frana. Astfel, pentru a avea frane in orice conditie si cat mai bune este recomandata curatarea etrierilor si discurilor odata la 1-2 ani de praf sau alte depuneri. In acest fel putem fi siguri ca discurile si etrierii se racesc cat de bine se poate. Alta solutie ar fi schimbarea lichidului de frana cu un lichid care are un punct de fierbere mai mare sau o solutie ieftina este sa incercam sa aducem aer rece din partea frontala a masini la discuri, ajutand astfel la reducerea temperaturii.
Odata rezolvata problema temperaturii putem sa ne gandim la niste furtunase cu insertii metalice. Acestea ajuta in conditii de presiune mare sau temperaturi mari pentru ca exteriorul metalic nu permite dilatarea furtunului de serie (din cauciuc) sub presiuni mari sau pierderea de proprietati ale materialului in timp.
Dupa rezolvarea problemelor de mai sus putem sa marim gradul de frecare pentru ca stim ca putem disipa destula caldura si simtim nevoia de mai multa forta de franare. Urmatorii pasi ne spun ce trebuie sa facem pentru o franare mai buna, apoi pentru o franare puternica si in final ajungem la frane de circuit.
1.Cel mai simplu este sa se inceapa cu o placuta de frana cu grad de frecare mai mare. Placute noi se pot monta pe niste discuri vechi, dar niciodata nu este ok sa se monteze placute vechi pe discuri noi. Salvati-va banii si durerile de cap si daca schimbati discurile schimbati si placutele.
2.Dupa problema placutelor putem sa ne gandim la discuri mai performante, cu un grad de frecare mai mare, perforate, striate sau flotante. Aici sincer depinde mai mult de gustul fiecaruia si de bugetul cu care se lucreaza. Majoritatea vor opta pentru un disc perforat sau striat (acestea sunt dezbatute putin mai jos). O varianta mai profi dar si mai scumpa este discul flotant care are cam toate beneficiile celor perforate si striate dar datorita sistemului de prindere al discului pe butuc acestea au o greutate mult mai redusa decat cele 2. Greutate mai mica = masa rotationala redusa = motorul depunde mai putin efort la invartirea transmisiei / temperaturi mai scazute in sistemul de franare.
3.Ultimul pas in sistemul de franare este adoptarea unui kit de frane marit. Astfel adoptand un diametru mai mare suprafata de frecare este una mai mare deci forta de franare este mai mare. Aici, pe langa suprafata de franare, se iau in considerare de obicei discuri flotante, etrieri cu mai multe pistonase sau discuri racite cu apa, dar aia deja este tehnologie de WRC si e cam scumpa pentru muritorul de rand.
Rodaj frane:Acum, ca stim destule despre frane, cel mai important pas este rodarea lor, pentru ca aici exista foarte multe informatii proaste si oamenii nu procedeaza corect intotdeauna.
Modul corect este explicat si aici de un tehnician de la Ap Racing ( unul dintre cei mai mari producatori de frane performante de pe piata ), dar daca nu aveti rabdare practic procedeul de rodare corect al unor frane este incalzirea acestora din ce in ce mai mult, prin cateva franari de la 100km/h pana la 40km/h, dar niciodata in acest procedeu sa nu franati pana va opriti (chiar daca vedeti ca incepe sa iasa fum - e normal). Sistemul de franare odata ajuns la o temperatura buna de operare, acum este important sa mai franam de 4-5 ori de la 130km/h pana la 50km/h pentru ca placuta noua sa depuna din materialul ei pe discul de frana. Dupa aceste 4-5 franari este important sa nu va opriti, ci sa mergeti incet timp de 10-15 minute pentru a racii sistemul de franare. Smecheria acestui procedeu este ca in acel moment placuta si-a depus din materialul ei pe discul de frana si astfel veti avea o forta de franare mult mai buna cand veti apasa frana de acum inainte. De obicei aceste depuneri pe disc dureaza maxim 5000km in functie de utilizare, deci este recomandat sa se repete procedeul la 5000km sau cand simtiti nevoia. Este foarte important ca atunci cand franele sunt calde si au o temperatura ridicata de frana sa nu ne oprim brusc sau sa ne oprim si sa lasam masina cu frana de mana trasa deoarece in acel moment pacutele pot ramane lipite de disc si asta strica cam tot procedeul incercat sau mai rau in cazul unui track day iti poate strica toata distractia.
Frane la track day:Inainte de orice track day ar fi foarte important sa verificati urmatoarele:
1. Placutele sa nu fie uzate peste 40%.
2. Lichidul de frana sa nu fie mai vechi de 6 luni
3. Discurile sa nu aiba uzura excesiva sau sa fie ovalizate
In cazul in care undeva depasiti aceste valori eu v-as recomanda sa remediati problema neaparat inainte de track day deoarece motorul poate il spargi dar tot franele te opresc si daca ramai fara frane te va opri ceva dur si nu neaparat casant.
Majoritatea prefera, inclusiv eu, inainte de orice track day schimbarea placutelor cu unele noi si lichidul de frana cu unul nou.
In timpul unui track day nu uitati ca este foarte important sa nu va opriti sau sa lasati masina in parcare dupa cateva ture cu frana de mana trasa deoarece asta va rezulta in placutele de frana lipite pe discuri. Mai mult, la un track day trebuie sa incercam sa nu ne aruncam in frane la fiecare viraj. Cateodata ai rezultate mai bune daca dozezi mai usor frana decat sa te arunci in frane la fiecare viraj. Astfel salvezi si franele, mentii si temperatura lor mai scazuta, deci iti pastrezi si o forta de franare mai echilibrata, si oferi destul timp franelor sa se raceasca intre viraje.
Discuri perforate vs striate: Care sunt mai bune depinde de fiecare dar scopul fiecarui disc e inteles diferit si perceput la fel. De exemplu cei de la Porsche sustin ca discurile perforate sunt mai bune si le prefera deoarece acestea au un raspuns mai rapid in conditii umede intrucat perforatiile permit disiparea umiditatii acumulate intre disc si placuta mai repede, scazand astfel si temperatura franelor. Pe de alta parte, producatorul de frane Stoptech raspunde ca prefera discurile perforate deoarece acestea au mai putina masa rotationala, rezultand intr-un efort mai mic depus de motor la fiecare rotatie.
In alta ordine de idei, oamenii care alearga in diferite competitii prefera discurile striate deoarece si acestea reusesc sa disipe caldura, praf sau umiditate acumulate in disc dar in acelasi timp nefiind perforate au o rezistenta mai mare la presiune si in conditii termice foarte ridicate, minimalizand riscul de crapare a discurilor de frana.