...
Deci dieselul a avut cele mai mari probleme... Citisem de problemele cu arborele cotit, cu DPF-ul si alte cateva, dar nu imi dadusem seama de frecventa lor. Am citit deja cam cat consuma fiecare si mi-am facut calculele de consum. Acum incerc sa imi fac o imagine despre fiabilitatea si costurile de intretinere ale celor doua variante, lucruri foarte importante pentru mine avand in vedere ca iau masina cu in jur de 100k km. Multumesc pentru sfaturi!
Am facut eu pe alt forum ( la un vesnic versus benzina / diesel).
Comparatie "din gradin a proprie" -- ca sa zic asa.
Mai concret: masina mea Forester diesel 2008 (MY2009) si (fosta) masina de drive-test a dealerului local actualmente masina de santier ( model 2008).
Eu - 160.000 km
El: cca. 200.000 km ( in care nu a fost menajat deloc).
Reproduc mai jos esentialul din calculul respectiv:
un mic calcul "economic":
Diferenta de pret la achzitie = + 1240 Euro EU ( am prins o reducere de 1000 Euro CIP la diesel la momentul achizitiei).
Diferenta de bani datorita consumului - sa zicem 2 l/100 km in plus la benzina, cu diferenta de pret motorina/benzina = cca. 2,4 Euro/100 km.
La 160.000 km = - 3840 Euro;
Reviziile la benzina sunt mai ieftina decat la diesel in medie, cu cca. 50 Euro ( reprezentanta) - la 160k km inseamna 10 revizii = + 500 Euro;
Piese schimbate in intervalul asta ( fara revizii, becuri, placute si discuri frana, bucsi, etc):
Diesel:
- Supapa EGR = + 300 Euro;
- Ambreiaj ( inclusiv volanta cu masa dubla) = + 800 Euro;
- Bujii incandescente = + 200 Euro;
Benzina:
- Bujii = - 50 Euro;
- Sonda Lambda = 50 Euro;
Tragem linie si adunam:
Cheltuieli Diesel = 1240 + 300 + 800 + 200 = 2540 Euro;
Cheltuieli Benzina = 3840 + 50 + 50 = 3940 Euro;
Economie diesel DUPA 5,5 ani si 160.000 km = 1400 Euro.
Daca nu prindeam reducerea la diesel, diferenta era de 2-300 Euro !!
Si tine cont ca diferenta de pret la achizitie ( masina noua), in cazul de mai sus, a fost de doar 1240 Euro.
Si eu fac 30-35.000 km/an.
Daca diferenta de pret e mai mare si km mai putini ....
Ca sa nu mai vorbim ca, la o masina cu peste 100.000 km la bord, la benzinara, daca a fost bine intretinuta, ii faci un schimb de ulei, filtre, bujii curele si cu 3-400 Euro ai rezolvat-o.
La un diesel de peste 100.000 km, poti avea surpriza ca trebuie schimbat ambreiajul ( daca nu a fost schimbat pana acum) - eu l-am schimbat la 160k km. Cu tot cu manopera, se duce la un minim 650 - 700 Euro.
Daca-s cumva duse si ceva bujii, la diesel e peste 200 lei bucata. La benzinara probabil e 20 de lei.
Deci, daca faci doar ocazional drumuri lungi si mai mult o "fereci" prin oras, benzinara all the way !
Dieselul merita doar in urmatoarele variante:
1. Faci drumuri lungi si dese, minim 30.000 km/an;
2. Stii masina si/sau istoricul ei;
3. Prinzi o ocazie de nerefuzat ( dar sub rezerva variantei 2).
Din punct de vedere al comportamentului dinamic, nu-ti face probleme. Benzinarul nu-i deloc puturos, motorasul trage bine si constant pana-n 7000 ture !
Si masina nu-i deloc grea - are sub 1500 kg la gol ( 14xx kg) - iar datorita arhitecturii motorului si a sistemului de tractiune, pierderile de putere datorita AWD-ului sunt mult mai reduse dacat ai fi tentat sa crezi ( si semnificativ mai mici decat la "altii").
Eu personal daca ar fi sa-mi iau acum un Forester la mana a doua, clar as opta pentru benzinar (mai ales daca nu as cunoaste masina si istoricul ei).