Cum'zic: da! Deși e trecut de 3 a.m., dar cum nu am somn … :
Io am luat mașina de nouă și am respectat câteva reguli simple. In rest: A, P & B.
Dacă chiar te interesează modelul diesel, fii gata să te alături Clanului Ciudaților, posesori de Boxer Diesel. Noi ăștia suntem niște hopleși, ciudățenii ale Pleiadelor. Pe de alta parte, in plin trend Diesel – VAG (prin anii 2010), și pentru că singurul calcul de TCO pe care e în stare să îl facă este legat inevitabil de consumul la suta de kilometri, românul a pus ochiu’ pe Boxerul Diesel. Benzina nu a avut asa succes, dovada lista de MY2009+ de pe Autovit, majoritatea Diesel. Cine și-a luat totuși motor pe benzină în perioada aia (și eu știu cel puțin 3) nu simte nevoia să se despartă încă de mașină. Dar ... pe de altă parte nici eu de a mea.
Forester din generațiile SH, SJ nu sunt iconice așa cum sunt cele din anii anteriori, dar sunt o alegere mai bună în primul rând grație remodelării caroseriei și mutării modelului într-o clasă de siguranță la impact net superioară modelelor anterioare. Pentru mine ăsta a fost un criteriu foarte important.
Boxerul Diesel are problemele lui, însă are și unele plusuri față de benzină între care: cuplu bun și datorită ăstuia o accelerație fermă și pentru mine suficient de liniară, dar și cu putere limitată la cei 147 CP (mă rog, până ajung ei la roată, îi mai manâncă lupii), comportamentul bun în sarcină (pante, light offroad) și evident, consumul, pe care eu l-aș pune chiar ultimul.
Face zgomot specific, e clar mai zgomotos la turații mici decât benzina și îți lasă o plajă îngustă, de maxim 1500 rpm în care să simți că face ceva, dar … bagi într-a’ntâia pleci după loc în pantă.
Ca recomandare, ia în calcul doar modele după 2011 dacă este luată din Ro (verifica VIN ul să fie SIGUR după februarie 2011, atunci a ajuns primul transport cu motoare "bune") sau să aibă deja motorul schimbat (iar aici se impune o discuție mai detaliată). Pentru liniștea ta ca și cumpărător, sunt unii care arată cu degetul la cât de prost (putin fiabil) este Boxer Diesel, in condițiile în care ei au schimbat unul sau două motoare pe benzină. Subaru este o marcă de încredere, depinde strict de cum te porți și ce vrei de la mașină. O mașină abuzată va crăpa inevitabil. Eu numesc asta ”sindromul BMW” sau ”da-i că poate, până nu mai poate”
Vezi cât de serios se prezintă raportul reviziilor și să fie pe bune. Eu și mulți alții de aici de pe forum, le facem până în 10k km.
Verifică să fie cât mai puțin (spre deloc) modificată mecanic / software și mai ales să aibă DPF ul împreună cu cât mai multe piese acolo unde i le-a pus japonezu'. Am vazut mulți cu idei de imbunătățire care în final au facut sex neprotejat cu motorul, deși japonezul recomandă în 17 silabe o ingenuă relație platonică. Mai trist este că nici motorului nu i-a plăcut.
Dacă prima generație (2009 - 2010) a avut o eroare de proiectare/ producție, fiind totodată și primul motor boxer diesel și ca atare conceput de la zero, după 2011 problemele se tot dovedesc a fi proprietarii care se simt cu un STI sub cur și exact acolo îi mănâncă să le tot modifice. Nu este un motor simplu și poate tocmai de aia fiecare modificare făcută după urechea câte unui "expert" duce la probleme și mai departe la neîncredere din partea benzinoșilor.
Odată cu reviziile, trebuie bibilit puțin mai mult decît o fac cei de la service și pentru asta eu am deja repere clare care trebuiesc bifate înainte să plec de la rampă.
Costurile de întreținere nu sunt mari cu consumabile aftermarket, iar aici o sa tot ai timp sa vezi ce și cum. Bine, nu îți imagina că se compară cu întreținerea unei Skoda Fabia să zicem (știu eu unu' care nu sare de 80-100 eur la revizie), unele repere sunt ceva mai scumpe daca ajungi să le schimbi, însă per total merită costurile, cel puțin în cazul meu.
Să îl iei, să nu îl iei … nimic nu este mai edificator decât un drum la volanul fiecărui model: diesel și benzină. Eu până nu l-am condus, nu prea voiam sa îmi iau așa mașină spartană, fără nici un fel de gizmo-uri, bașca și fără bec în torpedo. După primii kilometri m-am dumirit că avea numele meu ștanțat pe pistoane.
… sper că te-am ajutat să îți faci o părere măcar.